Коя е най-добрата диета?

Коя е най-добрата диета?

Често хората ме питат: Спазваш ли дадена диета? Коя е най-добрата диета? Коя е най-добрата храна за сваляне на мазнини? Трябва ли да спра да ям всички въглехидрати за да извадя преса? Какво мислиш за гладуването като метод за сваляне на килограми?

Отговорът винаги ще бъде един и същ: Зависи

Проблемът при повечето хора е, че искат някакво магическо решение(храна), което мигновено ще ги направи „по-слаби“, „по-здрави“ или „по-мускулести“.

Но както с всички други аспекти от живота на един човек, храненето ще бъде уникално и индивидуално за самият него и ситуацията в която се намира.

Храненето е пряко зависимо от много различни фактори – физиология, начин на живот, ниво на активност, хранителни предпочитания, хранителна поносимост, среда, предходна история с диети, хормонален статут и т.н.

Спрете и помислете за малко… Как хора, живеещи на различни континенти, в различни краища на света, с коренно различни начини на живот и хранещи се с коренно различни храни, могат да все така да бъдат здрави и във форма?

Отговорът не е в това, точно с каква храна се хранят, а че повечето диети имат сходни принципи и тези хора съзнателно или несъзнателно ги следват.

Независимо дали в храненето ви преобладават богати на въглехидрати храни или ги избягвате като чумата, успехът ви няма да бъде дефиниран от това, какъв стил на хранене следвате и каква конкретна храна ядете. Нито от това колко пъти на ден ядете, дали спирате да ядете след 18:00 часа и т.н. Храненето е по-скоро континиуум който следваме.

Успехът на диетите се дължи на това, че те постигат следното:

  1. Повишават осъзнатостта за това, какви храни се избират и как се храним – самото мислене за това, какво трябва да ядете ви подтиква да правите по-добри избори.
  2. Всички хранителни планове се фокусират върху качеството на храната – повече зеленчуци, повече натурални храни, близки до тези с които са се хранили предците ни и по-малко преработени, бедни на хранителни вещества храни – пасти, кроасани, сладки, тестени изделия, шунки, колбаси и т.н.
  3. Когато повечето от храната идва от натурални източници, вие премахвате хранителните дефицити(които често водят до желание за допълнително храна богата на захари и въглехидрати) – по този начин доставяте на тялото си всичко от което се нуждае за да функционира оптимално, което само по-себе си ви кара да желаете по-малко храна, тъй като тялото е задоволено и щастливо. Също така се чувствате по-жизнени и енергични, което допълнително засилва мотивацията ви да продължавате да се храните по този начин.
  4. Консумирате по-малко общо количество храна – комбинирайки гореспоменатите фактори, вие почти винаги завършвате изяждайки по-малко общо количество храна(или по-малко калории, тъй като натуралната храна сама по себе си е по-бедна калорично и по-богата хранително), оставате по-задоволени и съответно постигате прогрес в постигането на целите си.
  5. Когато започнете да обръщате внимание на храненето си, често започвате да обръщате внимание и на навиците си на активност – тренировките помагат да се усвоява по-добре храната и следователно да се използва за изграждането на мускулна маса/енергия, вместо да бъде складирана като мазнини.

Всички диети се основават на тези принципи и не изискват храненето с точно определена храна, ядене в точно определен час, определен брой пъти или точно разпределение на марконутриенти(протеини, въглехидрати, мазнини). Те просто изискват да бъдете по-съзнателни за изборите които правите, защо ги правите и как те влияят на целите, които искате да постигнете. Проблемът с диетите е, че обикновено те се спазват за даден период от време(в който се фокусирате върху тези фактори), но ако не сте успели да изградите правилни навици в този процес и се върнете към обичайният си начин на хранене, често губите резултатите си, а понякога дори ги влошавате(йо-йо). Това е и причината, повечето хора да се отказват от целите си – защото се въртят в кръговрат натоварващ както физиката, така и психиката им.

Ако искате да придобиете трайна промяна, трябва да промените мисленето и поведенията си около храненето. Трябва да изградите навици, които да ви служат до края на живота ви. За жалост няма краткосрочно решение на дългосрочен проблем. 

Leave a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *